1. Een ingrediënt voor iedereen
Het komt steeds vaker voor dat gasten specifieke voedingsbehoeften hebben, of het nu gaat om een veganistisch dieet, een allergie voor tarwe, zuivel of soja, of een gluten- of lactose-intolerantie. De ene gast vraagt om een hollandaisesaus zonder boter, terwijl de andere een stuk cake wil zonder gluten. Je moet dus voorbereid zijn en niet toestaan dat deze eisen het vlotte verloop van de keukenprocessen in de war sturen. Aangezien chef-koks over het algemeen hun best doen om aan de dieetwensen van hun gasten tegemoet te komen, kan het frustrerend zijn wanneer zij de integriteit van een zorgvuldig uitgedacht gerecht in gevaar brengen.
Als je tegemoet wil komen aan voedingsintoleranties en ethisch bewuste consumenten, kan je lactosevrije plantaardige gerechten maken die aan meerdere smaakvereisten voldoen. Beschouw dit eerder als een slimme strategie dan als een belemmering, en wees flexibel bij het aanpassen van je recepten. Hoe zit het met het heroverwegen van je benadering van het ontwerpen van een gerecht? Zie het als een samenspel tussen verschillende componenten, waarbij de basis van het gerecht moet worden aangepast aan alle behoeften – veganistisch, lactosevrij en glutenvrij. In plaats van voor elke gast een apart gerecht te maken, bereid je componenten (bv. sauzen en groenten) die voor iedereen geschikt zijn en gebruik je die als basiselementen van je gerecht. Zo kan je gerechten van een constante hoge kwaliteit krijgen zonder je eigen normen in gevaar te brengen.
2. Vergroot je klantenbestand
Klanten zullen je als moderner en meer openminded beschouwen wanneer je hen plantaardige opties aanbiedt. Je zal ook een bredere klantenkring aantrekken: veganisten, vegetariërs, flexitariërs, en milieu- en gezondheidsbewuste consumenten. Om nog maar te zwijgen van degenen die nieuwsgierig zijn en gewoon op zoek zijn naar een alternatieve eetervaring. En omdat de veganistische en veggie-gemeenschap hecht is en waardering heeft voor etablissementen die aan hun behoeften voldoen, zullen ze hun vrienden er waarschijnlijk over vertellen, wat zorgt voor effectieve, krachtige en gratis mond-tot-mond marketing voor je merk.
3. Bestaande klanten behouden
Stel je voor dat je een klant hebt genaamd Liam. Hij komt regelmatig in je zaak en eet meestal alleen vleesgerechten. Op een dag besluit Liam dat hij gezonder wil worden en zijn impact op het milieu wil verminderen. Dus kiest hij ervoor zijn vleesconsumptie te verminderen en meer plantaardig voedsel te gaan eten. Maar jouw zaak biedt niet veel plantaardige opties, behalve een niet zo copieuse salade. Hoewel Liam graag bij je kwam eten, laat het gebrek aan plantaardige keuzes op je menu hem geen andere keuze dan elders te gaan eten, waar meer variatie wordt geserveerd. Klanten die in je zaak niet vinden wat ze willen, gaan ergens anders heen. Zorg ervoor dat je menu een verscheidenheid aan gerechten biedt, waaronder ook veganistische gerechten, zodat klanten zoals Liam blijven terugkomen.
4. Meer groepsreserveringen
Als je met een groep uit eten gaat, wil je er zeker van zijn dat er, waar je ook gaat, voor iedereen wat te eten is. Dit betekent dat als er een veganist, vegetariër of lactose-intolerante persoon in de groep is, je zaak waarschijnlijk niet in aanmerking komt indien er geen plantaardige gerechten of lactosevrije sauzen en crèmes worden aangeboden. Je klanten zijn niet anders. Met een gevarieerd aanbod van veganistische gerechten vergroot je je kansen op een groter aantal groepsreserveringen en help je de Veto Stem te overwinnen.